strona główna

recenzje

wywiady

z wysokiej półki

rozmaitości

galerie „przeciągu”

archiwum

archiwum aktualności


numer 2 / 2007

Zajrzyj do środka



wyślij do redakcji

zespół redakcyjny

wydawca


interesujące odnośniki

wejdź na F O R U M


Zmień skórkę:
       

numer 1 / 2006


DOBRE KINO: MONACHIUM

Marta Bartkowiak

Proponuję wam trudny film, nie należący do tych obrazów, które się zapomina od razu po wyjściu z kina. Realizm i dosadność niektórych jego scen sprawia, że naprawdę chce się zakryć oczy. Taki jest najnowszy produkt kinematografii reżyserowany przez jednego z najważniejszych reżyserów naszych czasów – Stevena Spielberga.

Ten dramat sensacyjny wzbudził szereg protestów historyków. Zaczyna się kluczową sceną porwania i zabicia członków reprezentacji Izraela przez palestyńskich terrorystów. Olimpiada w Monachium w 1972 roku jest symbolem. Dla Izraela – powodem do zemsty i odwetu, walką o własną ojczyznę. Dla Palestyńczyków – krzykiem, który ma zwrócić uwagę na naród wygnany z własnej ziemi. Świat traktuje to wydarzenie jako brutalną bezsensowną śmierć niewinnych sportowców. Tematem filmu jest konflikt, który trwa od pokoleń i pewnie nigdy się nie zakończy. Dla przeciętnego Europejczyka ten fakt jest dość przytłaczający. Trudno jest zrozumieć rozgoryczenie i ślepy upór mieszkańców tych terenów. Spielberg usiłuje nam to jasno wyłożyć, jasno ukazuje jednak tylko bezsens problemu.

Avner (Eric Bana), członek Mossadu bez doświadczenia i wiedzy, podejmuje się zostawić ciężarną żonę i podjąć się zemsty. Nie ma ona charakteru osobistego, bohater ma mścić wrogów ojczyzny. Ma w sobie coś z bohatera romantycznego, który poświęca własne szczęście i cierpi za miliony. Razem z grupą czterech współpracowników, Avner ma kolejno zlikwidować wszystkich zamachowców winnych masakry w Monachium. Dostał od przełożonych listę i bez żadnych pytań i pomocy z zewnątrz ma wykonać zadanie. Dopiero potem będzie mógł wrócić do żony i dziecka. Wkraczamy w świat zimniej wojny, szpiegów, informacji i broni a przede wszystkim globalnej polityki. Te na dobrą sprawę puste pojęcia doskonale kontrastują z osobistym kontaktem widza z głównym bohaterem. Wszystkie zbrodnie i ich etyczny wymiar są przedstawione bardzo realistycznie. Widź zadaje sobie pytanie, jak to jest zabić człowieka? Starego sympatycznego Żyda, który we Włoszech przetłumaczył „Baśnie z tysiąca i jednej nocy” lub ojca ślicznej małej dziewczynki. Nawet jeśli są to mimo pozorów zbrodniarze i terroryści. Zakończenie filmu szokuje i pobudza wyobraźnię, jak zresztą cały film. Czy jesteśmy gotowi stawić czoło takim pytaniom i odpowiadać na nie?

Marta Bartkowiak
przeciąg 1/60 2006

pierwszy poprzedni spis następny ostatni
pobierz plik PDF (rozmiar 1127 kB)


ARTYKUŁY - Zajrzyj do środka


Okładka: Joanna Florek

Redaguje kolegium:
• Dominik L. Bieczyński
• Agnieszka Filipiak
• Magdalena Genow
• Joanna Górawska (red. graficzny)
• Dorota Pawlak
• Aleksandra Woźniak(red. naczelny)

Zespół redakcyjny:
• Marta Bartkowiak
• Tomasz Bendlewski
• Joanna Florek
• Patrycja Miśko
• Joanna Sieg
• Michał Walkowiak

Opracowanie graficzne:
• Joanna Górawska, Joanna Florek

Współpraca:
• Mikołaj Antkowiak
• Natalia Bazyluk
• Zuzanna Fimińska
• Dawid Krzysztofiak
• Martyna Nicińska
• Barbara Oleszek
• Agnieszka Tokarska

Zajrzyj do środka



Wszystkich zainteresowanych działalnością
w PRZECIĄGU prosimy o kontakt:
redakcja@przeciag.pl

MOŻESZ ZGŁOSIĆ SIĘ W KAŻDEJ CHWILI


 

Nasi dobroczyńcy:


Wydawnictwo Naukowe
PWN SA

 


Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

 


Platforma Medialna PMedia.pl

 


Akademia Nauki

 


PASO

 


Profi-Lingua

 


Paweł Kaczmarek

 

Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5

 

 

SUFLER 2006


 
magazyn młodzieżowy „przeciąg”      

copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton designed by: Henryk Cieszyński
- Kursy pierwszej pomocy